tiistai 27. lokakuuta 2015

Hiljalleen valmistuu

Jotain etua näistä leudoista ilmoista on - hitaampikin puutarhuri ehtii mukaan. Sitä tulee omaa pihaa harvemmin laitettua keväällä ja kesällä, syksyllä sitten on yleensä jonkin verran aikaa.

Tänä syksynä tehtiin toiselle autolle paikka leventämällä jo olemassa olevaa autoapaikkaa. Uuden autopaikan reunaan tein ylijäämämuurikivistä muurin ja istutin (nuo risut kuvassa) virpiangervoa ja kuunliljaa päälle. Istutus oli taas sellainen nytpä sen teen - homma eli ehdin pihalle vasta lähellä pimeän tuloa eli istutin pimeässä. Ja risut meni jopa oikeinpäin eikä väärinpäin kuten eräs konekuski epäili paljasjuurisista taimista - "eihän niistä tiedä miten päin ne pitää istuttaa, menevät vielä juuret taivasta kohti".
Mietin siinä istuttaessa, että hommia voi tehdä pitkään, vielä sittenkin, kun näkö alkaa heiketä. Kun onnistuu pimeässä istuttaminenkin :)


Toivottavasti virpiangervo ottaa spurtin ensi kesänä ja peittää näkymää pihalle.


Muutaman luonnonkiven laitoin portaiden viereen ja koloon rönsyansikkatuppaan.

Muuten pihalla ei paljon kuvattavaa olekaan, nämä löysin:



Puutarhamansikassa on kaunis syysväri.


Punatähkästä löytyy vielä muutama kukka.

Enää ovat istuttamatta kotkansiivet ja muutama rönsyansikkatupas, puutarhurin ja pihan puolesta voi piakkoin saapua talvi.

keskiviikko 7. lokakuuta 2015

Niin ne kukkasipulit



Niiden kanssa meinasi tulla vähän kiire. Jotenkin ei aivot ole vielä kääntyneett syksytaajuudelle, tai sille tosiasialle, että maa tulee jäätymään jossakin vaiheessa kuitenkin. Taisin tehdä tänä vuonna kukkasipuleiden myöhäisin istutusajankohta-ennätyksen. No joka tapauksessa maanantaina kiskoin maahan 225 kukkasipulia. Vähän rupesi jossain vaiheessa tökkimään - näinköhän taas ostin liikaa. Vaan keväällä se harvoin tuntuu liialta. 

Nähtävästi eri väreille ja lajeille on muovautuneet omat paikkansa pihalla. Istutin hempeät tulppaanit Shirley Double ja Angelique omenapuun alle. Ja jopa katsoin, että tulevat niin, että pidempi lajike eli Shirley tulee taakse.

Kuvahaun tulos haulle tulppaani shirley           Kuvahaun tulos haulle tulppaani angelique

Siniset helmililjat menivät osin omenapuun alle, osin vanhojen seuraksi liljapenkkiin. Testikappaleeni vaaleanpunaisesta Pink Sunrise helmililjasta istutin myös liljapenkkiin viime vuotisten valkoisten joukkoon.

Kuvahaun tulos haulle helmililja sininen           Kuvahaun tulos haulle helmililja pink sunrise

Purple Sensation ukkolaukat menivät vanhojen sekaan lumikärhön viereen.

Kuvahaun tulos haulle ukkolaukka purple

Valkoista narsissia istutin omenapuun alle ja punatähkän ympärille viljelylaatikoiden lähistölle, sekä kultasateen alle. Valkoiset narsissit oli joku sekoitus pussi, joten tarkkoja lajike nimiä ei ole tiedossa.
Valkoisten narsissien kanssa maahan upposi myös keltaista Carlton narsissia.

Kuvahaun tulos haulle narsissiseos           

Golden ja Blushing Apeldoorn tulppaanit istutin yhdessä Monsella tulppaanien kanssa. Niitä upotin pionin, komeamaksaruohon ja punakärsämön ympäristöön 


Ensimmäinen kuva ylhäällä on omani, mutta muut kuvat ovat Multasormen eli Agrimarketin.

Mutta nyt on sipulit maassa, osa sipuleista jäi ehkä liian pintaan, joten niiden päälle täytyy käydä vielä lisäämässä multaa.

Eilen kaivoin kuunliljoja ylös ja pintamaa oli paikoin jäässä. Mutta olen hyvin skeptinen sen suhteen, että tästä mikään talvi alkaisi siksipä uskalsin nostaa kuunliljat ylös. Piakkoin kyllä täytyy uudelleen istuttaa ne, sekä kuusiaidan takia ylös nostamani kotkansiivet, sekä autopaikan tekemisen takia pilkkoontunut idänvirpiangervo. Niin oikeastaan vielä ei saisi talvi tulla - puutarhurilla on vielä hommat kesken.